Procedura organizowania i udzielania
pomocy psychologiczno-pedagogicznej
oraz wsparcia uczniów niepełnosprawnych
w Szkole Podstawowej im. Orła Białego w Czółnach
Podstawa prawna:
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r.. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591.)
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1578)
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2014 r., poz. 1170 z późn. zm.)
I. Warunki organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
§ 1
1. Ustala się następujące warunki organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole:
- pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest świadczona uczniom, rodzicom i nauczycielom,
- świadczenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i bezpłatne,
- z wnioskiem (załącznik nr 3) o udzielenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi może wystąpić: uczeń, rodzice ucznia, dyrektor szkoły, nauczyciel, wychowawca, specjalista prowadzący zajęcia z uczniem, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, pracownik socjalny, asystent rodziny, kurator sądowy, organizacja pozarządowa lub inna instytucja bądź podmiot działający na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży,
- podstawę udzielania uczniowi pomocy stanowi:
- informacja przekazana przez nauczyciela, wychowawcę lub specjalistę o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
- opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
- orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania.
- W przypadku, gdy uczeń posiada opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej lub orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, obejmuje się go pomocą psychologiczno-pedagogiczną bez konieczności składania wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3.
2. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia (liczebność grupy: do 8 osób),
- zajęć rozwijających umiejętności uczenia się,
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych (liczebność grupy: do 8 osób),
- zajęć specjalistycznych:
- korekcyjno-kompensacyjnych (liczebność grupy: do 5 osób)
- logopedycznych (liczebność grupy: do 4 osób),
- rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne (liczebność grupy: do 10 osób),
- innych o charakterze terapeutycznym (liczebność grupy: do 10 osób),
- zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
- zindywidualizowanej ścieżki kształcenia,
- warsztatów,
- porad i konsultacji.
3. Formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla nauczycieli i rodziców są:
- porady,
- konsultacje,
- warsztaty,
- szkolenia.
4. Wymiar godzin, w którym realizowane są poszczególne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, o których mowa w ust. 2, ustala dyrektor szkoły z uwzględnieniem godzin, którymi dysponuje w danym roku szkolnym.
5. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają uczniowi nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu tej pomocy, o ile są zatrudnieni w szkole. Do specjalistów zaliczamy: logopedę, psychologa szkolnego, pedagoga szkolnego, terapeutę pedagogicznego, socjoterapeutę.
6. Czas trwania zajęć, o których mowa w ust. 2 pkt 1-5 wynosi 45 minut; w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie krótszym lub dłuższym niż 45 minut, zachowując ustalony dla ucznia łączny czas tych zajęć.
§ 2
- Wychowawcy, nauczyciele oraz specjaliści rozpoznają w bieżącej pracy z uczniami indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne uczniów, ich zainteresowania i uzdolnienia.
- Wychowawcy, nauczyciele oraz specjaliści prowadzą w szczególności obserwację pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z uczniami, mającą na celu rozpoznanie:
a) trudności w uczeniu się (a w przypadku uczniów klas I-III ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się),
b) szczególnych uzdolnień uczniów.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana niezwłocznie po stwierdzeniu u ucznia specjalnych potrzeb w tym zakresie.
- Dla ucznia objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną (z wyjątkiem ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego) zakłada się „Indywidualną Kartę ucznia objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną”, której wzór stanowi załącznik nr 2 do procedury.
- Udział ucznia w formach, o których mowa w § 1 ust. 2, jest możliwy po wyrażeniu zgody przez jego rodziców; zgodę na objęcie ucznia formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzic wyraża poprzez podpis złożony na formularzu, który stanowi załącznik 5 tego regulaminu.
- Planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest obowiązkiem wychowawcy klasy; odbywa się ono we współpracy z rodzicami ucznia i innymi nauczycielami, specjalistami, poradnią.
- Za założenie i prowadzenie „Indywidualnej Karty ucznia objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną” oraz zbieranie innych niezbędnych dokumentów odpowiada wychowawca we współpracy z nauczycielami i specjalistami pracującymi z uczniem. Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia oraz inne dokumenty związane z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej znajdują się w pokoju Dyrektora Szkoły.
§ 3
- O zakwalifikowaniu ucznia do udziału w konkretnej formie pomocy psychologiczno-pedagogicznej decyduje dyrektor szkoły z zastrzeżeniem § 1 ust. 4.
- Wychowawca klasy w porozumieniu z nauczycielem prowadzącym zajęcia monitoruje obecność ucznia w tych zajęciach i jego postępy.
- Okres uczęszczania na zajęcia uzależniony jest od:
- złagodzenia lub wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia ucznia pomocą,
- zlikwidowania opóźnień w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych.
- O zakończeniu udzielania danej formy pomocy decyduje dyrektor szkoły; podstawę podjęcia decyzji stanowi ocena efektywności działań dokonana przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia.
- O zakończeniu udzielania danej formy pomocy uczniowi wychowawca klasy informuje jego rodziców.
- W przypadku stwierdzenia braku efektywności dotychczas udzielanych form pomocy, dyrektor szkoły za zgodą rodziców/ opiekunów prawnych ucznia występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie badań i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia.
- Wniosek do poradni psychologiczno-pedagogicznej zawierać powinien informację o:
a) o rozpoznawanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, możliwościach psychofizycznych oraz potencjale rozwojowym ucznia,
b) występujących trudnościach w funkcjonowaniu ucznia w szkole lub szczególnych jego uzdolnieniach
c) działaniach dotychczas podejmowanych przez nauczycieli i specjalistów w celu poprawy funkcjonowania ucznia w szkole, dotychczas udzielonych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, okresie ich udzielania oraz efektach,
d) wnioskach dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia.
II. Tryb postępowania w przypadku objęcia ucznia
pomocą psychologiczno-pedagogiczną
§ 4
- Wychowawca klasy we współpracy z innymi nauczycielami lub specjalistami planuje i koordynuje udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a w szczególności:
- przedstawia dyrektorowi szkoły główne założenia dotyczące ustalenia form pomocy, okresu jej udzielania i wymiaru godzin, w jakim forma ta powinna być realizowana, (wzór wykazu stanowizałącznik 1)
- wychowawca, za porozumieniem z dyrektorem szkoły, powiadamia rodziców ucznia o przyjętych ustaleniach w sprawie udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej, poprzez przekazanie do wglądu „Indywidualnej Karty ucznia objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną”, co rodzic potwierdza podpisem na „Karcie”
- wychowawca we współpracy z innymi nauczycielami lub specjalistami dokonuje oceny efektów udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej i opracowuje wnioski dotyczące dalszej pracy (przynajmniej dwa razy w roku, zgodnie z załącznikiem 4)
- W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest obowiązkiem zespołu, w skład którego wchodzą: wychowawca klasy oraz nauczyciele i specjaliści udzielający uczniowi pomocy:
- Zespół powołuje dyrektor szkoły na wzorze stanowiącym załącznik nr 6 do procedury.
- Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku szkolnym i mogą w nich uczestniczyć rodzice ucznia; o terminie spotkań zespołu rodziców informuje dyrektor szkoły lub w jego imieniu koordynator zespołu, telefonicznie lub poprzez e-dziennik.
- Zebrania zespołu są protokołowane.
- Zadaniem zespołu, o którym mowa w ust. 2, jest w szczególności:
a) ustalenie form udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, okresu jej udzielania oraz wymiaru godzin poszczególnych zajęć,
b) opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (według wzoru określonego w załączniku nr 5) na czas określony w orzeczeniu,
c) dokonywanie okresowej wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia co najmniej dwa razy w roku szkolnym na arkuszu stanowiącym załącznik nr 3 lub nr 4 do niniejszej procedury,
d) opracowanie – co najmniej dwa razy w roku szkolnym – wniosków dotyczących dalszej pracy z uczniem.
- Dyrektor szkoły powiadamia rodziców ucznia niepełnosprawnego o formie przyznanej uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej i o wszelkich zmianach związanych z jej udzielaniem w trakcie spotkania zespołu lub w przypadku nieobecności na spotkaniu zespołu poprzez przekazanie do podpisania protokołu ze spotkania zespołu (Załącznik nr 7).
- Rodzice ucznia otrzymuję kopię wielospecjalistycznych ocen oraz indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego; fakt otrzymania kopii potwierdzają podpisem na oryginale dokumentów.
- Zajęcia rewalidacyjne dla ucznia niepełnosprawnego, organizowane zgodnie z zaleceniami określonymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wydanymi przez poradnię nie są formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Zajęcia rewalidacyjne dla ucznia realizowane są w wymiarze, co najmniej 2 godzin tygodniowo. Godzina zajęć rewalidacyjnych trwa 60 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony dla ucznia łączny czas tych zajęć.
§ 5
Dla zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, o których mowa w § 1 ust. 2, prowadzi się dziennik, do którego wpisuje się:
- w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona uczniów,
- oddział, do którego uczęszczają,
- adres poczty elektronicznej rodziców oraz numery ich telefonów,
- indywidualny program pracy z uczniem.,
- w przypadku zajęć grupowych – program pracy grupy,
- tygodniowy plan zajęć,
- data i czas trwania zajęć,
- tematy przeprowadzonych zajęć,
- ocenę postępów,
- wnioski do dalszej pracy,
- odnotowuje się obecność uczniów na zajęciach.
III. Zasady udzielania wsparcia rodzicom i nauczycielom
§ 6
- Pomoc rodzicom i nauczycielom polega na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu umiejętności wychowawczych, a jej udzielanie należy do obowiązków specjalistów zatrudnionych w szkole.
- Wsparcie dla nauczycieli i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole zapewnia również Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Bełżycach.
- Zadania pedagoga, psychologa, logopedy, doradcy zawodowego i terapeuty pedagogicznego określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Do obowiązków dyrektora należy organizowanie wspomagania szkoły w zakresie realizacji zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Załącznik nr1
WYKAZ UCZNIÓW OBJĘTYCH POMOCĄ PSYCHOLOGICZNO- PEDAGIGICZNĄ
W ROKU SZKOLNYM ................/…………
Imię i nazwisko wychowawcy: …………………..
Klasa: ………..
L.p |
Imię i nazwisko ucznia |
Podstawa objęcia pomocą psych.-ped. |
Forma udzielanej pomocy. |
Wymiar godzin |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Załącznik nr 2
IINDYWIDUALNA KARTA UCZNIA OBJĘTEGO POMOCĄ PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNĄ rok szkolny ………………/………………….
Imię i nazwisko ucznia...............................................................................
Przyczyna objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną:
........................................................................................................................................
Podstawa objęcia ucznia pomocą:..................................................................................
Zalecenia wynikające z opinii:
.......................................................................................................................................
………………………………………………………………………………………………………………….
Formy udzielanej pomocy:
L.p. |
Formy pomocy |
Osoba udzielająca pomocy |
Okres udzielania pomocy |
Wymiar godzin w tyg. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Konsultacje, rozmowy indywidualne z uczniem:
........................................................................................................................................
Uwagi odnośnie udzielanej pomocy – efekty, problemy:
…..........................................................…..........................................................…..........
........................................................................................................................................
………………………………………………………………………………………………………………….
Współpraca z rodzicami – informacje o konsultacjach, rozmowach, poradach, formach wsparcia:
….............................................................................................................................................................................................................................................................................
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości i potrzeb ucznia:
….....................................................................................................................................
........................................................................................................................................
(poszczególne wymagania w załączniku)
Data i podpis wychowawcy klasy:
Data i podpis dyrektora:
Data i podpis rodzica:
Załącznik nr 3
Czółna, …...................
Wniosek o objęcie ucznia klasy ...................
......................................................................
pomocą psychologiczno-pedagogiczną
- Podstawa do objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną:
1) niepełnosprawność,
2) niedostosowanie społeczne,
3) zagrożenie niedostosowaniem społecznym,
4) zaburzenia zachowania lub emocji,
5) szczególne uzdolnienia,
6) specyficzne trudności w uczeniu się,
7) deficyty kompetencji i zaburzeń sprawności językowej,
8) choroba przewlekła,
9) sytuacja kryzysowa lub traumatyczna,
10) niepowodzenia edukacyjne,
11) zaniedbania środowiskowe,
12) trudności adaptacyjne,
13) inne zaobserwowane potrzeby ucznia
2. Zgłaszający:
□ rodzic, □ nauczyciel, □ wychowawca, □ specjalista,
□ poradnia ………………………………………………………………………………......
(pełna nazwa poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistyczna)
□ inne osoby ………………………………………………………………………
(wymienić jaka funkcja)
3. Uzasadnienie wniosku
........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
4. Proponowana forma pomocy:
□ bieżąca praca z uczniem,
□ zajęcia rozwijające uzdolnienia,
□ zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka polskiego
□ zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
□ zajęcia logopedyczne,
□ zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne,
□ porady i konsultacje,
□ warsztaty,
□ zindywidualizowana ścieżka kształcenia
□ zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się,
□ inne zajęcia o charakterze terapeutycznym
………………………………
(podpis wnioskodawcy)
Załącznik nr 4
Sprawozdanie nauczyciela z realizacji zadań w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Imię i nazwisko ucznia –......................................................data urodzenia:.......................................klasa……………………………………rok szkolny:………………………………………….
Forma pomocy: …..................................................................................................................................... ……………………………………………………………………………………………….......................
….....................................................................................................................................Cel (niepotrzebne skreślić)
- Podsumowanie pomocy udzielanej w ciągu półrocza/roku szkolnego………………………….
- Zakończenie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Analiza podejmowanych działań w zakresie
udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Które ze zrealizowanych celów i form pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi okazały się najbardziej skuteczne?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Które ze zrealizowanych celów i form pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi okazały się nieskuteczne? Dlaczego?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy nastąpił postęp w rozwoju ucznia? Jeśli tak, to w jakim zakresie?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Wnioski i wskazania do dalszej pracy (na podstawie obserwacji ucznia)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
podpis wychowawcy
Załącznik nr 5
……………………………………
Miejscowość, data
Sz. P.
………………………………………
………………………………………
Informuję o ustalonych formach objęcia córki/syna …………………………………………..
pomocą psychologiczno- pedagogiczną w szkole.
Lp. |
Forma pomocy |
Okres udzielania pomocy |
Wymiar godzin |
Prowadzący |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
…………………………….
Podpis dyrektora
Potwierdzam, że zapoznałam/-em się z ustalonymi formami pomocy oraz wyrażam zgodę na objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną mojego dziecka
…………………………………………………………………….
imię i nazwisko
Zgoda na objęcie pomocą ucznia jest równoznaczna z udziałem dziecka w proponowanych zajęciach.
……………………………………..
Podpis rodzica/prawnego opiekuna
Załącznik nr 6
…………………………………….
Miejscowość, data
……………………………………………
PIECZĘĆ SZKOŁY
Sz. P.
……………………………………………………..
Informuję, że w dniu ……………………. roku o godzinie …………w Szkole Podstawowej w Czółnach w sali nr ………….. odbędzie się posiedzenie Zespołu ds. pomocy psychologiczno- pedagogicznej w sprawie udzielenia wsparcia dla Państwa córki/syna ……………………………………. w roku szkolnym ………………………...
IMIĘ I NAZWISKO DZIECKA
…………………………………..
DYREKTOR SZKOŁY
Załącznik nr 7
PROTOKÓŁ Z POSIEDZENIA ZESPOŁU
W dniu ................................................... odbyło się posiedzenie zespołu dla dziecka
......................................................................
w składzie:
1. ..................................................... – dyrektor– przewodniczący,
2. ..................................................... – nauczyciel/wychowawca,
3. ..................................................... – psycholog,
4. ..................................................... – logopeda,
5. ..................................................... – pedagog terapii pedagogicznej,
6. …………………………………. –pedagog rehabilitacji ruchowej,
7. ................................................. – psycholog ((poradnia psychologiczno-pedagogiczna)
8. ..................................................... – pedagog (poradnia psychologiczno-pedagogiczna)
9. ..................................................... – przedstawiciel organu prowadzącego.
10. …………………………………………………………………………………………
11. …………………………………………………………………………………………
Rodzice ucznia – państwo .......................................................................... zostali powiadomieni o terminie posiedzenia pismem nr ... z dnia ................................................... i byli/nie byli obecni na posiedzeniu
Podczas spotkania dokonano analizy następujących dokumentów:
- opinii psychologiczno-pedagogicznej
- opinii nauczyciela uczącego
- zaświadczenia lekarskiego
- diagnozy logopedycznej
Ustalono, co następuje (wskazanie form pomocy, postępów itd.):
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Rodzice wyrazili następujące stanowisko:
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Rodzice byli nieobecni –przewodniczący zobowiązał .......................................................... do sporządzenia informacji z posiedzenia zespołu i przekazania jej rodzicom dziecka ucznia.
Uwagi:
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Podpis przewodniczącego zespołu:
........................................................
Podpis członków zespołu:
2. ..................................................... – nauczyciel/wychowawca
3. ..................................................... – psycholog
4. ..................................................... – logopeda
5. ..................................................... – pedagog terapii pedagogicznej
6, …………………………………. – pedagog rehabilitacji ruchowej
7. ................................................... – psycholog (poradnia psychologiczno-pedagogiczna)
8. ..................................................... – pedagog (poradnia psychologiczno-pedagogiczna)
9. ..................................................... – przedstawiciel organu prowadzącego
Podpisy rodziców:
.....................................................................................
Protokołował:.....................................................................