W dniu 05.12.2025r. uczniowie klasy VII i VIII Szkoły Podstawowej w Czółnach wzięli udział w
wydarzeniu edukacyjnym organizowanym przez Wydział Matematyki i Informatyki Technicznej Politechniki Lubelskiej „Technologiczne MITkołajki”. Podczas wydarzenia uczniowie mieli okazję rozwijać swoje zainteresowania w następujących warsztatach.
• warsztat z mikrokontrolerów ARDUINO jest to platforma sprzętowa i programowa, która
umożliwia łatwe tworzenie urządzeń elektronicznych i systemów wbudowanych. Składa się z programowalnej płytki z mikrokontrolerem oraz dedykowanego środowiska programistycznego. Pozwala na sterowanie różnymi komponentami, takimi jak diody LED, silniki i czujniki, poprzez pisanie programów, które określają, układ ma reagować na dane wejściowe i jakie działania wykonuje na wyjściach. Uczniowie bardzo dobrze wykonali to zadanie.
• warsztat matematyczny połączony z projektowaniem miseczki 2D do druku 3D polegał na
przekształceniu płaskiego rysunku/szkicu w model 3D. Kluczowym momentem było stworzenie solidnego, zamkniętego modelu w programie, tak aby spełniał określone parametry do drukowania. To zadanie uczniowie wykonywali z wielką starannością.
• Trzecim elementem wizyty był udział w zorganizowanej prelekcji o zaburzeniu barw w budowie ludzkiego oka używanych przyrządów pomiarowych które zmieniały się na przestrzeni czasów począwszy od Kijka Thompsona, aż po Anomaloskop. Podczas prelekcji uczniowie mogli się zorientować jak wiele ograniczeń w wyborze zawodu może powodować to schorzenie, i jak ważnym elementem jest prawidłowe odczytywanie barw w zawodzie kierowcy, grafika, czy fotografa.
• Na sam koniec uczniowie wzięli udział w indywidualnej sesji z psem robotem. Politechnika
Lubelska ma robota-psa o imieniu SPOT, który jest w pełni autonomiczny, wyposażony w kamery i czujniki, potrafi samodzielnie mapować teren i omijać przeszkody, służy do wspierania badań naukowych (np. w niebezpiecznych strefach) oraz do celów edukacyjnych, by inspirować młodzież do robotyki i programowania. Jest to zaawansowany robot, który porusza się po kampusie, reaguje na otoczenie i może być zdalnie sterowany.








